Základy grafiky – čím se vektorová od liší od rastrové?
Pravděpodobně se již každý někdy setkal s takovými názvy, jako je vektorová a rastrová grafika. Ne každý však ví, co tyto pojmy znamenají a čím se od sebe liší. Stojí za to je poznat, protože se s nimi setkáváme (často nevědomě) každý den.
Počítačová grafika je rozdělena do dvou základních typů: vektorová, jinak nazývaná objektovou a rastrová grafika. Hlavním rozdílem mezi těmito typy grafiky je, že vektorový obraz se skládá z konečného počtu tvarů a bitmapový se skládá z určitého počtu pixelů, tedy bodů. Každý z těchto typů má své výhody a nevýhody, stejně jako různá využití.
Vektorová grafika – co to znamená?
Ve vektorové grafice je obraz popsán pomocí tvarů nebo geometrických těles (podle toho, zda je to dvourozměrná nebo trojrozměrná grafika). Tvary se nacházejí v matematicky definovaném souřadnicovém systému. Každý objekt ve vektorové grafice je postaven z takzvaných primitivů, tj. jednoduchých geometrických tvarů, jako jsou křivky, úseky nebo kružnice. Objekty mají určité parametry, včetně tloušťky čar nebo stupně průhlednosti.
Vektorová grafika je škálovatelná, což znamená, že můžeme měnit jejich proporce a velikost bez kompromisů v kvalitě. Můžeme také převést obrázky-otáčet je, pohybovat se, roztahovat je atd. Kvalita obrazu závisí na přesnosti popisu obrazu primitivy. Převedení vektorového obrazu na bitmapový je velmi jednoduché – nicméně provedení procesu v opačném směru (vektorizace) často již neposkytuje uspokojivé výsledky.
Co je rastrová grafika?
To je druhý základní druh počítačové grafiky. Jedná se o zobrazení obrazu pomocí mřížky správně zbarvených pixelů na monitoru počítače, tiskárně (https://justprint.cz/) nebo jiném zařízení. V 70. letech minulého století Texas Instruments poprvé patentoval rastrovou grafiku. Od té doby se stala jednou z nejoblíbenějších forem prezentace digitálního obrazu.
Obraz v rastrové grafice je charakterizován jednotlivými body, tedy pixely. Barva každého pixelu je definována individuálně a vytváří pixelovou mapu charakterizovanou výškou a šířkou, stejně jako barvou v tomto režimu. Kvalita rastrového obrazu je určena celkovým počtem pixelů a množstvím informací obsažených v každém pixelu. Na rozdíl od vektorového obrazu rastrový obraz ztrácí kvalitu při zoomování.
Výhody a nevýhody vektorové grafiky
Nejdůležitějšími výhodami vektorových obrázků je schopnost je škálovat a upravovat bez ztráty kvality. Při využití schémat, log a grafů mají obrázky mnohem menší velikost než fotorealistické bitmapové obrazy. Vektorová grafika může být také snadno převedena na bitmapovou grafiku. Najde uplatnění při vytváření různých typů schémat, map, logotypů a dokonce i v písmech nebo počítačových hrách. Vektorová grafika má také několik nevýhod – například velmi vysokou složitost paměti pro fotorealistické obrázky. Vektorová grafika není vhodná pro vytváření obrázků s velmi velkým množstvím detailů.
Rastrová grafika-výhody a nevýhody
Rastrová grafika je velmi populární, takže pro její editaci je k dispozici mnoho programů. Rastrová grafika je charakterizována bohatstvím barev, možností snadné retuše a korekce, stejně jako výběrem barev, sytosti a dalších parametrů. Nevýhodou bitmapové grafiky je však ztráta kvality při zvětšování a konverzi snímků, takže není vhodná například pro velkoformátové výtisky.